Program för
SVERIGES ELEVERS
CENTRALORGANISATION
Antaget den 9 november 1958
Sveriges Elevers Centralorganisation (SECO) är
en samarbetsorganisation för eleverna i högre skolorna och
enhetsskolornas högstadium. Den verkar för skolungdomens intressen
genom att
- främja elevsjälvstyrelsen och skolans demokratisering.
- verka för en undervisning som ger eleverna en
god samhällsorientering, respekt för demokratin och de mänskliga
rättigheterna samt förmåga att fatta självständiga
beslut.
- främja skolungdomens intressen och försvara
dess rättigheter såväl inom skolans och skollivets
område som ute i samhället.
- intressera eleverna själva för samhällets
och deras egna problem.
I SKOLANS DEMOKRATISERING ELEVSJÄLVSTYRELSEN
Det är ur demokratins och medborgarfostrans synpunkt
väsentligt att eleverna beredes ett ökat inflytande över
de bestämmelser som reglerar skolans inre liv. Värdet av medbestämmanderätt
och den möjlighet till samfälld opinionsyttring som ett elevråd
ger måste understrykas. Eleverna bör, genom arbete i ett
elevråd få övning i parlamentariska arbetsformer, lära
sig samarbeta och ta ansvar.
SECO skall därför
- hos myndigheter och allmänhet verka för
en mer positiv inställning till elevrådsaverksamheten och
stimulera till ett ökat stöd åt elevråden även
i praktiken.
- arbeta för inrättande av elevråd
i de skolor som ännu saknar sådana, och hjälpa även
de existerande elevråden med uppslag, information i skolfrågor,
råd och stöd i övrigt.
- stimulera till bildandet av lokala samarbetsorganisationer
för elevråd vilka skall skapa kontakt mellan elevrådsfunktionärer
från olika skolor, vara ett forum för debatt, företa
aktioner som rör eleverna i flera skolor i samma område
och representera dessa i SECO.
- försöka öka elevernas inflytande över
skollivets gestaltning genom att främja inrättandet av skolnämnder
samarbetsnämnder i skolorna med representation för
elever, målsmän, lärare och övrig skolpersonal
med bl. a. följande uppgifter:
a. De skall förbättra kontakten mellan
skollivets parter.
b. De skall ge eleverna möjlighet att framlägga
sina synpunkter på ärenden innan de behandlas i kollegiet.
c. De skall vara en kanal till eleverna för
information om och motivering av kollegiets och rektors beslut.
II UNDERVISNINGEN
SECO anser
- att enhetaskolan, med de modifikationer som motiveras
av försöksverksamhetens resultat, bör genomföras
snabbt.
- att en högre examensfri utbildning (av samma
slag som den högre flickskolan) bör bibehållas vid
enhetsskolans genomförande och anpassas även för pojkar.
- att gymnasiet bör inrättas så att
eleverna får större möjlighet att själva avgöra
vad de skall läsa.
- att alla skolor bör ombildas till samskolor.
För dessa skolformer skall SECO
- verka för en undervisning som främst inriktas
på att lära eleverna självständigt tänkande,
ämnenas metodik och grundläggande sammanhang i stället
för inpluggande av onödigt många detaljer.
- motarbeta lappskrivningar på större avsnitt
än dagens läxa, då de främst belönar kunskapsinpluggande
för stunden.
- verka för en undervisning som ger eleverna förmåga
att resonera logiskt, genomskåda propaganda och ta ställning
till problem på förnuftsmässig grundval, som ger eleverna
de kunskaper som är nödvändiga för en självständig
åsiktsbildning i politiska och livsåskådningsfrågor.
SECO kräver i konsekvens med detta
a. ökat utrymme för en från historieämnet
fristående undervisning i samhällslära för
alla klasser. Denna skall inte bara bestå av statskunskap
utan även av sociologi, elementär nationalekonomi, orientering
i statistik, propagandakritik och dagspolitikens huvudfrågor.
b. i stället för kristendomsämnet
en utökad filosofiundervisning som innefattar objektiv upplysning
om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar.
d. att höga fordringar ställs på
lärarens kompetens och specialutbildning.
- verka för utökat utrymme i undervisningen
för övning i muntlig framställning, förhandlings-
och sammanträdesteknik, och för att elevråds- och
föreningsverksamhet av skolan skall erkännas som en väsentlig
del av dess fostran.
- motarbeta all åsiktsdiskriminering inom undervisningen
från lärarnas och skolans sida och all subjektiv undervisning
under sken av objektivitet.
- motarbeta all diskriminering av trosriktningar, raser
och andra folkgrupper samt all nationalistisk tendens i undervisningen.
- främja upplysningen om FN-förklaringen
om de mänskliga rättigheterna och dess innebörd.
III. ELEVERNAS INTRESSEN OCH RÄTTIGHETER
SECO skall
- kräva att eleverna ges samma rättigheter
som andra medborgare i samma ålder.
- motsätta sig ordningsregler som berör elevernas
privatliv samt verka för att eleverna ges inflytande över
övriga reglers utformning och tillämpning.
- värna fullständig samlings- och yttrandefrihet
för eleverna.
- stödja skolföreningarna, verka för
förbättrade villkor för dem samt försöka
förmå myndigheterna att stimulera deras verksamhet och
ge dem finansiellt stöd.
- brännmärka alla försök till censur
av skoltidningar eller andra försök från rektorers
och lärares sida att påverka innehållet i elevernas
publikationer.
- verka för morgonsamlingar eller andra samlingsstunder
med omväxlande etiskt och estetiskt innehåll
där ingen trosriktning tillåtes dominera, utan alla åskådningar
får komma till tals.
- motsätta sig att någon tvingas deltaga
i religiösa kulthandlingar.
- stimulera till ökad elevverksamhet vid arrangerandet
av samlingens program.
- verka för att gymnasiestudier möjliggöres
för alla därtill lämpliga elever genom utbyggnader
och skolsociala åtgärder.
- verka för förbättrade förhållanden
för de elever som inte kan studera hemma; t. ex. inrättandet
av studiehem.
- verka för införande av skolmåltider
för alla elever.
- verka för inrättande av flera skolkuratorstjänster.
- bevaka elevernas intressen vid genomförandet
av arbetstidsförkortningar inom andra delar av samhället.
- motsätta sig att eleverna blir alltför
tungt och ojämnt belastade med skolarbete.
- söka stärka förståelsen mellan
lärare, målsmän och elever.
- verka för en förbättrad och intensifierad
studierådgivning och yrkesvägledning, samt som en
förutsättning för denna upprättandet av
ett prognosinstitut för beräkningar av behovet av arbetskraft
inom olika områden.
IV. SECO skall intressera eleverna för samhällets
och i synnerhet skolans problem bl. a. genom ordnande av konferenser
och utgivande av publikationer för skolungdom.
Innehållsförteckning
|
När jag blev aktiv i SECO 1958 hade en liberal
grupp, ledd av bl.a. Ernst Klein och Gabriel Romanus, en stark
ställning i SECOs ledning. Det fanns dock även andra åsiktsgrupper
representerade, t.ex. Karl Göran Mäler. SECO drev, inspirerad
av liberalerna, frihetsfrågor som att elever inte skulle tvingas
att delta i religiösa kulthandlingar (morgonsamlingar, skolavslutningar
i kyrkan, m.m., se programmet från 1958),
att skolorna inte skulle få utfärda regler för elevernas
privatliv, o.s.v. Det blev viktiga frågor även under min
tid, själv bidrog jag bl.a. med krav på att alla skulle lära
sig skriva maskin i skolan (med alla fingrarna), något som gjorde
Facit så förtjust att de gav bort en skrivmaskin till SECO-ordföranden
efter mig, Lennart Rydberg.
Den första elevriksdagen, 1959, gav elevråden
direkt inflytande över SECO. Tidigare hade elevråden utsett
representarer i en distriktsorganisation, och denna hade utsett representanter
i SECOs centralstyrelse, som då var högsta beslutande organ.
Regeringen gillade vår aktivitet, gav oss 5000
kronor i bidrag till den första elevriksdagen och lät Tage
Erlander vara med på en utfrågning.
TV sände direkt från elevriksdagen, vi
hade noga planerat TVs 30 minuter, så att många talare fick
komma till tals, med fem minuter per talare, om elevriksdagens hetaste
debattfråga, morgonbönerna.
Jag var med som ordförande på två
följande elevriksdagar. Vad jag speciellt minns var en elevriksdag
på Foresta i Lidingö, där det gick rykten om att de
politiska partierna hade försökt bilda grupper vid riksdagen
och att utomstående politruker skulle vara med och styra i kulisserna.
SECO var mycket noga med att inga som avslutat sin
gymnasieutbildning fick vara aktiv i SECO, dock fick jag som f.d. ordförande
vara med som ordförande vid två elevriksdagar. Skandal blev
det i tidningarna, när det kom fram att jag (som i egenskap av
överårig inte hade behörighet) skrivit några motioner
till elevriksdagen, som lämnades in undertecknade av yngre skolkamrater
som fortfarande var kvar i skolan. En av motionerna påpekade att
hela idén med relativa betyg inte kan fungera i en skola, till
vilka bara ett urval av de med högst betyg blev antagna. Detta
självklara förhållande upptäckte inte politikerna
förrän 30 år senare. Ingen skandal blev det däremot
i tidningarna när ett antal SECO-iter skrev en motion om skoldemokrati
till Sveriges riksdag, som lämnades in av ett antal riksdagsledamöter
som vi värvade i riksdagens korridorer.
När jag nu tänker efter, så upplever
jag en räddhåghet hos SECO att ta upp viktiga jämlikhetsfrågor
och ekonomiska frågor, antagligen av rädsla för att
organisationen skulle splittras partipolitiskt.
Innehållsförteckning
|